Norska dagen 2014 – Vilken skön och lärorik dag det blev!

Den 21 maj 2014 genomfördes, i strålande väder, Norska Dagen 2014. Temat i år var Turism som handelsvara. Jag har ju varit med och arrangerat dagen och visste att den skulle bli spännande, men förväntan överträffades! Nedan mina reflektioner kopplat till de olika passen

Dagen startade som brukligt med lunch och för första året kunde vi sitta ute och avnjuta delikatesserna från Sjömagasinet. God mat smakar extra gott utomhus (kanske därför Sjömagasinet har en sommarveranda?)

Så startade dagen på allvar med att Jan Andreasson (Generalkonsul) hälsade alla välkomna och bollade över till Anna-Karin Öjerskog som rullade igång talarna, först ut var Norges Ambassadör Anne K. Lund. Hon underströk hur viktiga affärerna mellan Norge och Sverige är och då inte minst turism, som är ett prioriterat område. Många siffror flög runt i lokalen, vill du veta mer, titta på filmen vi spelade in under eftermiddagen.

 Sen gick Per Arne Tuftin, Divisjonsdirektör för Turism, Innovasjon Norge upp på scen och berättade om vad Innovasjon Norge gör och speciellt kopplat till turism. Slående var hur mycket fokus i marknadsföringen som ligger på Upplevelser. Något som kom att genomsyra hela eftermiddagen.

Per Arne visade också spännande marknadsföringsinslag men gjorts både med Edward Munk och med Disney (finns med i filmen).

Givetvis fick vi också mycket statistik men en siffra som frapperade mig var att lika många norrmän övernatter per år i Strömstad som det totala antalet övernattande amerikaner!

Efter Per Arne kom Patric Lindström, Regiondirektör Visit Sweden AS Oslo och fyllde på med ytterligar information om turistutbytet mellan Sverige och Norge.

Sen fylldes eftermiddagen med inspirerande information från Charlotte Ljunggren, VD Landvetter Flygplats som berättade om spännande planer för Landvetter, Floire Nathanael Daub, som är Projektledare för 8-million City berättade om hur framtiden kommer se ut om vi, dels lyckas bygga ett snabbtåg mellan Oslo och Köpenhamn (via Göteborg förstås!) och dels vad som kan hända i vår region oavsett tåg eller inte. Jacob Trampe Broch, Marknadschef Hurtigruten berättade om resan som Hurtigrutten gör från rederi till upplevelseföretag.

Sen kom en av eftermiddagens höjdare, Ossian Stiernstrand, Göteborg & CO. Jag fick många tankeställer, tänker dock inte berätta vilka utan säger bara, titta på Ossians föredrag i filmen!

Så, innan dagen avslutades av Jan och Anna-Karin kom Fredrik Lindén, ny VD för Västsvenska Turistrådet upp på scenen och berättade om vad vi som bor i regionen planerar att göra för att marknadsföra regionen. Dagen började med en berättelse som Innovasjon Norge gör med en förflyttning från destination till upplevelse och avslutades på samma sätt. Ska vi få hit besökare och turistiska intäkter i framtiden måste vi alla inse att reseorsaken numera är Upplevelser, inte destinationer!

Även om jag inte längre arbetar inom reseindustrin (har dock gjort det 25 år) gick jag ut i värmen med en massa idéer jag kan ta med mig i mitt arbete med Båtmässan. Idéer som förhoppningsvis leder till nya affärer och det är ju också syftet med Handelskammaren, nätverkande som leder till affärer!

Ha en bra sommar och välkomna till Norska Dagen 2015!

Bengt Wallin
Affärsansvarig för Båtmässan och Styrelsemedlem i NSHK